Uniek en Anders - bedrijfstrainingen

 

WERKVORMEN

Pakjesavond, oktober 1999, Nederlands tijdschrift voor bedrijfsopleidingen

klik hier voor een afbeelding van de originele publicatie

 

klik op de foto voor een vergroting

Pakjesavond

In veel huiskamers heersen elk jaar spanning en sensatie op 5 december. Zakken vol kleine en grote presentjes staan te wachten om uitgepakt te worden. Idem dito, als we op een gewone doordeweekse dag het pakjes-festijn inclusief de pepernoten en marsepein als exclusieve werkvorm gebruiken, maar dan niet om het krijgen en hebben van pakjes, doch om diverse aspecten van het kiezen naar voren te halen.

Bij een groep van tien cursisten liggen evenzoveel cadeautjes die verschillen van vorm, grootte en zwaarte uitdagend op een ronde tafel, die in het midden staat en waar de cursisten omheen kunnen lopen. Sommige zijn schitterend ingepakt, andere onthullen door de cellofaan-verpakking de inhoud. De cursisten mogen na het startsein naar deze tafel met verleidelijk ogende voorwerpen lopen en er eentje uitkiezen. De volgende scenario's kunnen zich vervolgens ontrollen.

Scenario's

Diverse cursisten lopen meteen in de richting van de tafel en selecteren primair zonder problemen een pakje. Enkelen zoeken hetzelfde cadeautje uit. Andere aanwezigen kiezen niet primair, maar secundair. Zij kijken de kat uit de boom, wachten af wat er gaat gebeuren, dralen en stellen uit.

Enige deelnemers maken een heel pragmatische, utilistische en praktische keus. Zij kiezen niet voor het onbekende en de opwinding, maar opteren voor de zichtbaar in cellofaan verpakte, bloeiende plant of een doos met chocola die je lekker kunt opsmikkelen. Zij spelen op zeker, want je loopt niet het risico iets te krijgen wat je lelijk vindt of niet kunt gebruiken.

De onderhandeling

Als iedereen iets van zijn gading heeft gevonden, kunnen de onderhandeling en ruil van start gaan. Houd je vast aan je eerste keuze, geef je mee, laat je los, sta je af? Waar liggen de grenzen van (on)­buigzaamheid?

De leiders, die meteen opstaan en gemakkelijk een voorkeur hebben, maaien voor een groot deel het gras voor de voeten van de secundair kiezende volgers weg, maar... deze personen laten dat ten dele ook gewoon over zich heen komen. Omdat ze zelf heel moeilijk kunnen kiezen, kan het voor hen een veelal onbewuste strategie zijn om de ander voor te laten gaan, zodat ze zelf de kruimels krijgen. In hoeverre zijn deze cursisten uiteindelijk tevreden over wat ze mee naar huis nemen? Vinden ze het pret­tig om de tweede viool te spelen of zouden ze de volgende keer voor hun eerste keus durven gaan staan?

Doelen

Reflecteren en inzicht krijgen in het persoonlijke patroon van kiezen en verhelderen of er pragmatisch, utilistisch, gevoelsmatig, verstandelijk, berekenend, strategisch, op korte of lange termijn wordt gekozen. Inhoudelijk de keuzen uiteenrafelen, maar ook hoe de keus tot stand komt voor het voetlicht halen.

Afhankelijk van de tijd en indien de groep dit aangeeft, kan in tweede instantie gefocust worden op het fenomeen onderhandelen, hoe en waar je prioriteiten legt, vaardigheden in het overleggen en op de eeu­wige twijfelaars.

Deze werkvorm is geschreven door Hilde Ham. Zij is freelance docent / trainer.