Uniek en Anders - bedrijfstrainingen

 

WERKVORMEN

Kwaliteitssoep, mei 2005, Leren in ontwikkeling

klik hier voor een afbeelding van de originele publicatie

KWALITEITSSOEP

Metaforen werken spelenderwijs, snel en krachtig. Zet daarom managers, een afdelingsteam of medewerkers in een goed geoutilleerde keuken bijeen. Vraag hun om tegelijkertijd letterlijk en figuurlijk twee kwaliteitssoepjes, een echte en een allegorische, samen te stellen voor de organisatie waarin ze werken.

Organisaties die kwaliteitsverbetering van dienstverlening geagendeerd hebben kunnen met­een van start gaan met de bereiding van beide soepjes. Maar ook voor teams die de onderlinge samenwerking, communicatie of klantvriendelijkheid willen verbeteren is dit een passende werkvorm.

Doelen

Letterlijk: samenwerken, overleg plegen en onderling afstemmen tijdens het bereiden van de soep. In het kader van teambuilding de soep na afloop gezamenlijk consumeren.

Figuurlijk: een overzicht maken van de objectieve en subjectieve kwaliteitskenmerken van een organisatie. Vragen die daarbij gesteld kunnen worden: “Wat maakt ons product tot een topproduct of welke service is onontbeerlijk in ons bedrijf, waardoor we onze klanten binden?” In logische volgorde een overzicht maken van de benodigde organisatorische, professionele en persoonlijke ingrediënten, waardoor de uiteindelijke kwaliteitsverbetering tot stand kan worden gebracht.

Ingrediënten

Voor de echte soep maken de cursisten gebruik van allerlei ingrediënten die variëren van vlees, groenten en kruiden, afhankelijk van het soort soep dat ze willen maken.

Voor de allegorische soep is de lijst van benodigdheden wat lastiger samen te stellen. De standaardbenodigdheden waaronder poulet, gehakt, mergpijpje, verse groentes, vermicelli en bouillonblokjes kunnen als volgt geherformuleerd worden: een pond bewustwording in eigen doen en laten, een onsje openheid, een scheut samenwerking, een snufje luisterend oor, twee klontjes stimulans en motivatie, reepjes uitgebakken normen en waarden van ds. Gremdaat, een doos verantwoordelijkheidsgevoel, een reflectieve en kritische houding, een pollepel verse communicatie en last but not least leidinggevend bindmiddel.

Bereidingswijze

Het met elkaar gezellig koken van echte soepjes levert geen enkel probleem op. Cursisten werken doorgaans graag samen aan zulke concrete opdrachten. Laat ze van tevoren met elkaar een werkwijze/stappenplan en een doel formuleren. Voor de metaforische soep laat u hen inspireren door de visie van de organisatie. Deze vertalen zij zo realistisch mogelijk naar de praktijk. Daarna kijken ze naar de productdoelen waarnaar ze streven. U nodigt de groep uit om professionele, persoonlijke attitude- en begeleidingsaspecten van medewerkers te omschrijven. Tot slot laat u hen een plan schrijven, hoe ze de kwaliteit in hun bedrijf kunnen optimaliseren.

Ergens wel soep van lusten

Aan het eind van de dag wordt er tijdens het soep eten geëvalueerd en gediscussieerd aan de hand van vragen. Hoe kunnen we de kwaliteit van onze producten of dienstverlening verhogen? Hoe kunnen we betrouwbaar, punctueel, zorgzaam, vriendelijk, juist, volledig en/of begrijpelijk zijn? Hoe meten wij de op papier geformuleerde kwaliteit? Wat gaat goed, wat kan beter?

Aandachtspunten

Van deelnemers wordt enige fantasie, flexibiliteit, afstand en abstractievermogen verwacht. Cursisten die moeite hebben met metaforen kunnen de heen en weer gaande beweging tussen realiteit en allegorie niet altijd volgen.

Afhankelijk van het aantal deelnemers kunnen er meer soorten soep worden gekookt. Met twintig personen aan één voorgerecht werken is niet praktisch en realistisch. Groepjes van acht tot tien leveren het meeste rendement op.

Hilde Ham

Uniek & Anders Bedrijfstrainingen