Uniek en Anders - bedrijfstrainingen

 

WERKVORMEN

Brainstormbroodjes, september 2004, Leren in ontwikkeling

klik hier voor een afbeelding van de originele publicatie

BRAINSTORMBROODJES

Er was eens een hele hete zomer met tropische temperaturen, waarin een trainer werd geconfronteerd met een groep cursisten die ’s ochtends vroeg bij aanvang van de cursusdag meteen vroeg om een tropenrooster. Vanwege de hitte wilden ze dolgraag eerder naar huis, terras of zwembad.

De opdrachtgever wilde waar voor zijn geld en was niet blij met het eerder naar huis laten gaan van de cursisten. Hun vraag was echter wel reëel, want het was snikheet in het lokaal. De onderhandelingsruimte zat in de lunchtijd, die een uur zou duren.

Hoe vulde de trainer zo snel, didactisch en methodisch verantwoord, een doorgaans gezellig bijpraat-eet-uurtje? Door brainstormbroodjes op tafel te serveren.

De broodjes

De twintig cursisten werden in viertallen opgesplitst en aan vijf fraai gedekte tafels met allerlei heerlijke salades en belegsoorten gezet. Verder stond er op het midden van elke tafel een mand met speciaal gemaakte broodjes. Daarin zaten, analoog aan de Chinese gelukskoekjes, briefjes verstopt met daarop een spreekwoord.

Enkele voorbeelden van spreekwoordbriefjes:

  • Altijd brood te eten, verdriet ook

  • Het beste brood legt men voor het venster

  • Dat is gesneden brood

  • Kruimeltjes zijn ook brood

  • Ergens geen brood in zien

  • Zich de kaas niet van het brood laten eten

  • Hij kan meer dan brood eten alleen

  • Zijn eigen brood verdienen

  • Dat krijg ik alle dagen op mijn brood

De werkvorm

Nadat de maaltijd geopend was, werd iedere cursist gevraagd één brainstormbroodje te pakken Per tafel werden vervolgens de volgende drie opdrachten uitgevoerd.

De eerste opdracht luidde om elkaar te vertellen wat het spreekwoord uit het broodje volgens hen betekende en hierover het gesprek aan te gaan.

De tweede taak was om een vertaalslag te maken naar de dagelijkse werksituatie. Bijvoorbeeld: hoe ziet het gedrag eruit van iemand die zich de kaas niet van het brood laat eten (iemand die op zijn rechten staat, zich niet alles laat welgevallen)?

Hoe communiceer je met zo’n persoon? Hoe reageer je daarop?

Of een ander voorbeeld: wat doe je als je dat alle dagen op je brood krijgt (als je elke dag verwijtende opmerkingen krijgt)? Hoe geef je in zo’n geval feedback?

Tot slot moesten de deelnemers uit alle spreekwoorden één gezegde als lijfspreuk voor zichzelf selecteren en aangeven waarom deze spreuk hen op het lijf geschreven was.

Nu de briefjes geconsumeerd waren, mochten ook de broodjes worden opgegeten.

Ervaringen

Het was opvallend hoe weinig van de aanwezigen op de hoogte waren van de betekenis van deze (brood-)spreekwoorden. De grote creativiteit die deze onwetendheid vervolgens opleverde was leuk en verrassend. De hoeveelheid nieuwe betekenissen was enorm en de lunchtijd vloog om. Het was vervolgens geen enkel probleem om de cursisten een uur eerder verzadigd naar huis te laten gaan.

Hilde Ham

Uniek & Anders Bedrijfstrainingen